Єврокомісія накладає на Газпром імперативне зобов’язання

  • 25 трав. 2018 10:35
  • 1309
    • Новина Єврокомісія накладає на Газпром імперативне зобов’язання Ранкове місто. Кропивницький
     
    Антимонопольне рішення: Єврокомісія накладає на Газпром імперативне зобов’язання, аби уможливити вільний потік газу за конкурентними цінами на газові ринки Центральної та Східної Європи
     
    Європейська Комісія ухвалила рішення, накладаючи на Газпром низку зобов’язань. Вони є відповіддю на занепокоєння Комісії з приводу конкуренції та уможливлюють вільні надходження газу за конкурентними цінами на газові ринки Центральної та Східної Європи - на благо європейських споживачів і представників бізнесу.
     
    Коментуючи це рішення, Марґрете Вестаґер, Єврокомісар з питань конкуренційної політики, сказала таке: «Усі компанії, що ведуть бізнес у Європі, мають шанувати європейські правила конкуренції – незалежно від того, звідки вони. Сьогоднішнє рішення усуває створені Газпромом перепони, що стояли на шляху вільних потоків газу до Центральної та Східної Європи. Окрім того, результатом нашого рішення є спеціальна збірка правил для майбутніх операцій Газпрому. Вона зобов’язує компанію зробити позитивні кроки задля подальшої інтеграції газових ринків у регіоні та допомогти у створенні справжнього внутрішнього ринку енергії в Європі. Також вона забезпечує клієнтів Газпрому у Центральній та Східній Європі ефективним інструментом гарантії того, що ціна, яку вони сплачують, є конкурентною».
     
    Як зазвичай, справа не у прапорі компанії. Йдеться про досягнення результату, який найліпше слугуватиме європейським споживачам та представникам бізнесу. І справа не перестає існувати через сьогоднішнє рішення; від сьогодні радше починає діяти норма дотримання і виконання зобов’язань Газпрому».
     
    Газпром – панівний постачальник газу у низку країн Центральної та Східної Європи. У квітні 2015 року Єврокомісія надіслала компанії Сповіщення про претензії . У документі викладено попереднє бачення Єврокомісії, що компанія порушила антимонопольні правила ЄС, втілюючи загальну стратегію розділення газових ринків уздовж державних кордонів восьми країн-членів Євросоюзу (Болгарії, Естонії, Латвії, Литви, Польщі, Словаччини, Угорщини та Чеської Республіки). Така стратегія могла створити можливості для Газпрому стягувати більші ціни за газ у п’яти з цих країн-членів – Болгарії, Естонії, Латвії, Литві та Польщі.
     
    Сьогоднішнє рішення Єврокомісії кладе край такій поведінці Газпрому. Також воно передбачає для компанії детальний набір правил, які значно змінять те, як Газпром працює на газових ринках Центральної та Східної Європи. Йдеться, зокрема, про:
    * Скасування усіх контрактних бар’єрів для вільного потоку газу: Газпром має усунути будь-які обмеження, накладені на клієнтів для перепродажу газу між державами;
    * Зобов’язання полегшити газові потоки до та з ізольованих ринків: Газпром уможливить потоки газу до та з частин ринків Центральної та Східної Європи, які й досі залишаються ізольованими від інших країн-членів через нестачу транскордонних газопроводів (йдеться, зокрема, про Болгарію та країни Балтії);
    * Структурований процес задля забезпечення конкурентних цін на газ: відповідні клієнти Газпрому отримують ефективний інструмент для гарантування того, що ціна на газ відображає цінові рівні на конкурентних ринках країн Західної Європи, особливо на ліквідних газових хабах;
    * Заборону користуватися панівним становищем у постачанні газу: Газпром не може використовувати свої переваги, пов’язані з газовою інфраструктурою, які компанія могла отримати від клієнтів через використання свого положення на ринку щодо постачання газу. 
    Заборону користуватися панівним становищем у постачанні газу.
     
    Усі разом ці зобов’язання є відповіддю на занепокоєння Єврокомісії щодо дотримання правил конкуренції з боку Газпрому. Також вони роблять можливими вільні потоки газу у Центральній та Східній Європі за конкурентних цін.
     
    У такий спосіб Європейська Комісія вирішила зробити ці зобов’язання юридично обов’язковими до виконання для Газпрому (у рамках Статті 9 антимонопольного Регламенту ЄС 1/2003).
     
    Якщо компанія порушує будь-яке з цих зобов’язань, Комісія може накласти на неї штраф у розмірі до 10% від її світового обороту – без потреби доводити порушення антимонопольних правил ЄС.
     
    Загалом, ефективна конкуренція на газових ринках країн Центральної та Східної Європи залежить не лише від обов’язкового виконання правил ЄС у сфері конкуренції. Вона також залежить від інвестицій у диверсифікацію газових постачань, добре сформульованого європейського законодавства у сфері енергетики та відповідних законодавств на рівні держав ЄС, а також належного його дотримання. Саме тому ключовим пріоритетом Єврокомісії є побудова Європейського енергетичного союзу .
     
    Деталі щодо зобов’язань Газпрому
     
    Аби відповісти на занепокоєння Єврокомісії щодо дотримання правил конкуренції, Газпром має виконати низку зобов’язань, спрямованих на забезпечення вільного потоку газу за конкурентними цінами у країнах Центральної та Східної Європи. Такі зобов’язання для компанії діятимуть вісім років.
     
    Вони відображають думки, висловлені зацікавленими сторонами під час ринкового тесту, що його Єврокомісія започаткувала у березні 2017 року (https://europa.us13.list-manage.com/track/click?u=81043f293c641936a43129551&id=48499d70d2&e=4196e4de8b) з приводу попередньої версії пропозиції. Результатом цього тесту стала велика кількість відгуків від розмаїтих стейкхолдерів: урядів, державних органів з питань конкуренції, суб’єктів газового оптового ринку, промислових асоціації та науковців. Ці відгуки допомогли у роз’ясненні та забезпеченні ефективності остаточних зобов’язань.
     
    1. Газпром повинен усунути всі бар’єри на шляху вільних потоків газу у країнах Центральної та Східної Європи.
     
    Єврокомісія стурбована тим, що Газпром запровадив територіальні обмеження у договорах щодо постачання, укладених із оптовиками та деякими промисловими клієнтами у восьми країнах-членах ЄС (Болгарії, Естонії, Латвії, Литві, Польщі, Словаччині, Угорщині та Чеській Республіці). Ці обмеження передбачають заборону на експорт, вимоги, аби придбаний газ міг бути використаний лише на певній території (положення про пункт призначення), а також інші заходи, що запобігають транскордонним потокам газу.
     
    У відповідь на це Єврокомісія своїм рішенням зобов’язує Газпром усунути всі зазначені контрактні бар’єри на шляху вільних потоків газу на газових ринках Центральної та Східної Європи - незалежно від того, чи вони унеможливлюють транскордонні потоки газу, чи роблять їх менш вигідними. Газпром також зобов’язаний не вводити такі положення повторно у майбутньому.
     
    Окрім того, Газпром повинен адаптувати пункти контрактів, що стосуються моніторингу та обліку газу у Болгарії, які ізолювали болгарський газовий ринок від ринків сусідніх країн-членів ЄС. Це дозволить передати контроль від Газпрому до болгарського оператора газотранспортної інфраструктури. Після проведення ринкового тесту Газпром надав роз’яснення щодо низки технічних елементів для того, аби забезпечити ефективність своїх зобов’язань.
     
    Ці зобов’язання усунуть контрактні бар’єри, створені Газпромом, що стоять на шляху вільних потоків газу у Центральній та Східній Європі.
     
    2. Газпром повинен активно працювати над інтеграцією газових ринків у Центральній та Східній Європі.
     
    Для того, аби забезпечити вільні потоки газу у Центральній та Східній Європі, існує потреба у необхідній інфраструктурі для його транспортування. Мова йде про транскордонні газопроводи, що з’єднують державні газові ринки. Така інфраструктура вже існує у Чеській Республіці, Угорщині, Польщі та Словаччині. Водночас іще немає достатньо розвиненої інфраструктури, яка би з’єднувала Болгарію, Естонію, Латвію та Литву із газовими ринками сусідніх країн-членів Євросоюзу. Це обмежує здатність споживачів Газпрому перепродавати газ у ці країни та із них, навіть якщо у них є вільні обсяги блакитного палива.
     
    Таким чином Газпром «замінить» нестачу транскордонних газопроводів опцією для відповідних клієнтів доставляти газ у ці країни та із них. Йдеться про те, що клієнти, які купили газ, призначений для постачання в Угорщину, Польщу чи Словаччину, тепер можуть зобов’язати Газпром натомість постачати увесь обсяг чи його частину до Болгарії та/чи країн Балтії (та навпаки). Йдеться про те, що:
     
    * Широким категоріям споживачів Газпрому запропоновані свопи: Газпром повинен зробити цю опцію доступною для усіх релевантних клієнтів що мають (чи матимуть) контракти на поставку газу до певних місцевостей у Центральній та Східній Європі. Після ринкового тесту це положення застосовуватиметься до усіх контрактів з тривалістю принаймні у 18 місяців. Цей механізм не буде доступним для контрактів, укладених на коротший період, адже мінімальна тривалість постачань газу до нового місця призначення складає 12 місяців без урахування чотиримісячного періоду попереднього сповіщення Газпрому.
     
    * Свопи доступні у двох напрямках - як у ізольовані ринки, так і з них: відповідні клієнти мають змогу зобов’язати Газпром доставити їхній газ до країн Балтії та Болгарії замість початково запланованих пунктів доставки (із Польщі чи Словаччини до країн Балтії та із Словаччини або Угорщини до Болгарії). Опісля ринкового тесту такі свопи будуть доступні в обох напрямках. Таким чином цей механізм стане ефективнішим та призведе до кращої інтеграції газових ринків Центральної та Східної Європи.
     
    * Ціни на доставку мають є сталими та прозорими: ціни, які Газпром встановлює на свої послуги, є сталими та прозорими. Вони були значно знижені після ринкового тесту, аби зробити механізм свопів привабливішим фінансово.
     
    * Клієнти Газпрому мають гнучкі опції: після ринкового тесту Газпром може відмовити у здійсненні свопу лише за умови відсутності транспортних потужностей. Незалежний адміністратор буде уважно слідкувати за дотриманням цього пункту.
     
    * Газпрому обмежено можливості відмовити у здійсненні свопу: та за коротшого періоду сповіщення (чотири місяці). Після ринкового тесту клієнти Газпрому можуть використовувати вищезазначені опції для менших об’ємів газу.
     
    Такий механізм уможливлює вільні потоки газу у країни Балтії та у Болгарію, а також із них, як ніби транскордонні газопроводи вже існували. Це дозволить клієнтам Газпрому шукати нові бізнесові можливості навіть до того, як транскордонні газопроводи стануть доступними. Від цього виграють споживачі та підприємці у Болгарії та країнах Балтії.
     
    3. Газпром має підтримувати структурований процес задля забезпечення в майбутньому конкурентних цін на газ у Центральній та Східній Європі.
     
    Єврокомісія стурбована тим, що в п’ятьох країнах-членах (Болгарія, Естонія, Латвія, Литва та Польща) Газпром міг стягувати вищі ціни.
     
    У відповідь на це рішення Єврокомісії надає клієнтам Газпрому з довгостроковими контрактами ефективний інструмент забезпечення конкурентної ціни на газ у майбутньому.
     
    Нагадаємо: "Кіровоградтепло" нагадує кропивничанам про заборгованість