Хто із політсил найбільше витратився на рекламу у соціальних мережах

  • 17 вер. 2020 12:24
  • 1231
    • Новина Хто із політсил найбільше витратився на рекламу у соціальних мережах Ранкове місто. Кропивницький

    У серпні українські сторінки у Facebook витратили на рекламу, пов’язану із соціальними питаннями, виборами або політикою, 468,5 тисячі доларів. Від початку року, як підрахував Рух ЧЕСНО, ці витрати становили 1,53 мільйона доларів.

    У серпні за рекламу в соцмережах заплатили вдвічі більше, ніж у липні, що свідчить про реальні строки виборчих кампаній, адже офіційна реєстрація кандидатів розпочинається лише 15 вересня.

    У серпні з-поміж політичних партій на рекламу найбільше витратили “За майбутнє”, “Слуга народу” та ОПЗЖ, з-поміж потенційних кандидатів у мери в різних містах країни – Борис Філатов (Дніпро), Андрій Пальчевський (Київ) та Ігор Васюник (Львів).

    Рух ЧЕСНО в серпні порахував витрати партій та політиків на рекламу в соцмережі Facebook протягом січня-липня 2020 року. Тоді за сім місяців українські сторінки витратили понад 1,1 мільйона доларів (близько 30 мільйонів гривень)

    ТОП-20

    Порівняно з проаналізованим у серпні періодом (січень-липень 2020 року), змінилися лідери за розміром витрат. Так, у ТОП-20 тепер інша трійка лідерів. Якщо в результаті попереднього аналізу найбільше витрачали сторінки Петра Порошенка, програми “Шустер LIVE” та Миколи Тищенка (усі троє взагалі вилетіли з ТОП-20, хоча тривалий час очолювали рейтинг), то тепер це сторінки партій “За майбутнє”, “Слуга народу” й “Наш край”. Першої та третьої в рейтингу раніше не було, а це означає, що левову частку грошей ці політсили заплатили за рекламу у Facebook саме в серпні.

    У серпні перша двадцятка представлена передусім партійними сторінками, сторінками потенційних кандидатів у міські голови та лідерами політичних сил. Традиційно до ТОП-20 потрапили й сторінки медіа, які розміщують рекламу за чи проти партій/кандидатів.

    Значні витрати в серпні у Facebook мали партія “Перемога Пальчевського”, лідер партії “За майбутнє” Ігор Палиця, потенційна кандидатка в мери Києва від “Слуги народу” Ірина Верещук і партія “Пропозиція”. Нікого з них у попередньому ТОП-20 не було.

    У серпні свої витрати скоротив Петро Порошенко: якщо протягом січня-липня він спрямував на рекламу у Facebook 52 тисячі доларів, то в серпні – лише 584 долари. Відтак він не потрапив до ТОП-20 і нині посідає 152-ге місце за витратами в серпні.

    Народний депутат від “Слуги народу” Микола Тищенко, який у січні-липні вклав у Facebook-рекламу 20,7 тисячі доларів, у серпні не витратив жодної гривні. Воно й не дивно, адже наприкінці липня стало відомо, що від “Слуги народу” на посаду міського голови Києва балотуватиметься Ірина Верещук, тож Тищенко згорнув усю свою рекламну діяльність.

    У серпні збільшили витрати на рекламу у Facebook і потрапили до ТОП-20 дві сторінки, пов’язані з партією ОПЗЖ: Дніпровської міської організації ПП “Опозиційна платформа – За життя” та Дніпропетровської обласної організації ПП “Опозиційна платформа – За життя”. Раніше ця політсила вкладала в соцмережі незначні кошти: протягом січня-липня – менш ніж тисячу доларів.

    Значно активізувалися сторінки “Кияни за Олександра Попова”, “Юрий Бойко” та “Довіра Полтавщини”. До серпня вони не витрачали грошей на рекламу – першої та третьої взагалі не існувало.

    До переліку лідерів потрапила сторінка Ярослава Москаленка. 2019 року він балотувався до Верховної Ради 9-го скликання у 96-му окрузі (Київська область) як безпартійний самовисуванець. Тепер Москаленко є членом партії “За майбутнє” й очолює її обласний осередок.

    Витрати партій

    Рух ЧЕСНО окремо порахував сумарні витрати офіційних сторінок політичних партій у Facebook (до статистики ввійшли центральні та регіональні партійні сторінки, сторінки лідерів партій, потенційних кандидатів, а також інших партійців, зокрема й нардепів).

    Від січня видатки на партійні сторінки зросли найбільше. Якщо в січні політсили заплатили за рекламу у Facebook 5,7 тисячі доларів, то в серпні – 174 тисячі доларів.

    У серпні лідерами за витратами партійних сторінок стали “За майбутнє”, “Слуга народу” та ОПЗЖ. Якщо взяти період від січня до серпня, то найбільше витратили партійні сторінки ЄС, “Слуги народу” та “Пропозиції”. Однак слід зауважити, що деякі політичні сили оплачують рекламу не зі своїх офіційних сторінок, а зі сторінок, які просувають їхні інтереси, хоча часом мають досить нейтральні назви. 

    Партія “Пропозиція” в серпні витратила на рекламу з партійної сторінки 11,8 тисячі доларів, а з інших сторінок, котрі розміщують позитивні рекламні дописи про політсилу, – ще 11,3 тисячі доларів. 

    Це такі сторінки, як “Городок”, “ДніпроTV”, “Експертs”, “Я – ДНЕПР”, “Реальный Днепр”, “Файне місто Дніпро” та інші.

    Сторінки, які просувають партію “Наш край”, за рекламу у Facebook заплатили загалом 12,5 тисячі доларів: з офіційної сторінки – 11,3 тисячі, решту – зі сторінок нардепа Сергія Шахова, “НАШ КРАЙ Чернігівщина” та “НАШ КРАЙ Черкащина”.

    Свої видатки на рекламу у Facebook збільшує партія “Голос”: від січня до липня вона витратила загалом 7,2 тисячі, а тільки в серпні – 9,3 тисячі.

    Українська галицька партія, хоч і поступилася лідерськими позиціями за витратами на соцмережі (передовсім через активізацію інших сторінок), протягом серпня вклала в рекламу 8,3 тисячі доларів.