Кіровоградщина: Хто врятує олександрійську Венеру?

  • 22 січ. 2020 19:22
  • 2398
    • Новина Кіровоградщина: Хто врятує олександрійську Венеру? Ранкове місто. Кропивницький
     
    Навколо розбитої скульптури дівчини, яка зараз опинилася на вулиці в Олександрії на Кіровоградщині, розгорівся справжній скандал. Педагог і дослідник Валерій Жванко стверджує, що її потрібно рятувати. Натомість директор місцевого будинку культури говорить, що скульптура тимчасово перебуває просто неба і комусь вигідно себе піарити на цій ситуації. То що ж насправді це за скульптура, як вона опинилася на вулиці і яка її подальша доля – дізнавалася журналістка «Первой городской».
     
    З чого все почалося?
     
    Днями на своїй сторінці у Facebook краєзнавець Валерій Жванко (вчитель Попельнастівської школи, член Національної спілки журналістів, лауреат обласної краєзнавчої премії імені Ястребова. – Ред.) написав пост, в якому розповів історію «виникнення» скульптури:
     
    – Венера Олександрійська. Я був у неї закоханий. Я її довго шукав... Її фото мало потрапити до книжки про історію нашого міста. Але того разу ми з нею розминулися. Вперше побачив її зблизька тільки тоді, коли вже вийшло друге видання моїх «Барокових закапелків Олександрії». У 2016 році ця мармурова скульптура, якій уже більше ста років, була під надійним захистом. Лежала вона майже у сейфі. Це був кам’яний сарай із металевими дверима та замком. Він стояв на території колишнього будинку культури. Розмова з його адміністрацією була оптимістичною і заспокоїла мене. Тоді я вирішив, що розповідати про цю скульптуру ще передчасно і треба почекати, коли настануть кращі часи, – йдеться у повідомленні.
     
     
    Пан Валерій також написав, що після ремонту будинку культури і скульптура опинилася просто неба:
     
    – Торік розпочали і продовжили внутрішній ремонт та художнє оздоблення театру, який, безумовно, стане не просто окрасою нашого міста. Він уже є туристичною перлиною всієї області. Але... Сараю-сейфу вже немає. І 16 січня я із жахом побачив, що нині ця скульптура беззахисна, лежить під відкритим небом серед сміття, на території з відкритим доступом, та ще й ось у такій «компанії» – унітаз і бюст Леніна. Вимагаю від відділу культури міськвиконкому негайно заховати всі три фрагменти скульптури! Далі кличте експертів, реставраторів, дизайнерів, заносьте до списку місцевої культурної спадщини, але, найперше, не дайте вкрасти її бомжам або олігархам. Це дійсно художня цінність, подібна до мармурових скульптур легендарного уманського парку «Софіївка». Збережіть її, навіть якщо дуже не хочеться залишати стіни свого затишного кабінету.
     
     
    Реакція керівництва будинку культури
     
    Директор місцевого будинку культури Григорій Абажей розповів нашому виданню, що реставраційні роботи на території тривають уже чотири роки. До цього скульптура лежала у приміщенні, де зберігали господарські приладдя.
     
     
    – Оскільки його у січні цього року знесли, то “Дівчина” тимчасово опинилася на вулиці разом з іншим майном. У 90-х роках її передали у фонд будинку культури. Я працюю тут 43 роки, з яких 20 – директор. Якби ми хотіли вкрасти чи знищити її, то давно б зробили це. А так я стільки років бережу її, бо мені самому вона цікава. Навіть після того, як її розбили на три частини… А де були ті краєзнавці, коли фігура Венери зникла з фонтану, на якому стояла багато років? 30 років усі мовчали. Я її нікому не віддам, ми власними силами доведемо її до ладу. Адже, за певними оцінками, нам сказали, що ця скульптура особливої культурної цінності не має. Проте ми позбуватися її не будемо, – розповів пан Григорій.
     
    Він також додав, що як тільки закінчаться ремонтні роботи, скульптуру повернуть у приміщення. Поки за нею спостерігають та думають, як відреставрувати.
     
     
     
    Нещаслива доля
     
    Легенда про олександрійську скульптуру з посту пана Валерія чимось співзвучна з історією Наталки Полтавки, що височіє на Театральній площі в обласному центрі:
    – Історія цієї умовної «Венери» досить драматична. Схожа на історію зі старовинним олександрійським годинником, що нині красується на пожежній вежі. Він теж «переселенець». 
     
     
    Так-от, слухайте… Мармурову скульптуру дівчини, що стилістично нагадує античні скульптури, встановили на території міської лікарні, перед дореволюційним корпусом відділення урології. Старожили міста пам’ятають її. В кінці 80-х років минулого століття ініціативні люди, що були тоді у керівництві містом, з’ясували, що під кількасантиметровим шаром фарби та вапна ховається справжня мармурова красуня. Спеціалісти її розчистили, а олександрійський художник Анатолій Шурдук на замовлення міського керівництва підготував проєкт. Тож скульптуру встановили у центрі фонтану, що розташований у внутрішньому дворі тоді ще будинку культури Олександрійського електромеханічного заводу. Були там і струмені води, що оточували скульптуру кільцем, і лавочки для відпочиваючих... На жаль, простояла вона там не довго. На початку 90-х якась п’яна компанія зруйнувала постамент. Унаслідок падіння скульптура розбилася на три фрагменти.
     
    Що чекає на олександрійську Венеру, сьогодні не береться гадати ніхто. Хочеться побажати їй щасливої долі.
    На знімках: Григорій Абажей; Валерій Жванко та фрагменти  скульптури «розбрату».
     
    Летиція Курята
    ФОТО зі сторінки у ФБ  Валерія Жванка