Все про мости і місточки Кропивницького

  • 27 жовт. 2017 10:30
  • 2556
    • Новина Все про мости і місточки Кропивницького Ранкове місто. Кропивницький
      
    Хоча через Кропивницький і не протікає Дніпро чи ще якась велика ріка, однак нашому місту пощастило з мостами й місточками через місцеві річки. 
     
    Найбільшим у нас є Балашівський залізничний міст, споруджений 1868 року. Наступним за значенням і розміром був міст Великий, збудований 1845 року купцем Слюнковим за проектом поручика інженерного відомства Роде. Його тричі капітально ремонтували — у 1879, 1885, 1891 роках. Знаходився він на місці сучасного свого нащадка на вулиці Великій Перспективній.  
     
    Угору проти течії Інгулу стояв міст Острівський (назва — від вулиці Острівської, яка виходила на місце, що під час розливу ріки перетворювалося на острів). Зараз там також міст. Далі була Миргородська кладка. Вона існувала до вісімдесятих років століття минулого. Нею можна було перейти з вулиці Нижньої Биківської (тепер Пушкіна) Сибірським провулком до центру міста. Нещодавно неподалік від того місця спорудили інший пішохідний міст. 
     
    Наступні два мости не лишили по собі нащадків. Це були Піковський і Керкерупівський мости. Перший з’єднував з містом передмістя Бикове, а другий — Ковалівку з Биковим. Далі йшла кладка Грязна — з вулиці Грязної на Озерну Балку. А тепер стоять міст і пішохідний місток на вулиці Київській та недалеко від них іще один місток. 
     
     
    Униз за течією Інгулу від Великого мосту між ним і Базарним мостом знаходився Рибний місток. Базарний перебував там, де нині металевий пішохідний міст з вулиці Пашутінської в Молодіжний сквер (біля СДЮШОР «Надія»). І місток, і міст з’єднували обидві частини базару, що розкинувся був по обидва боки річки. Наступним мостом був Долинський. На його місці тепер міст на вулиці Михайлівській. Далі йшов Чистоганівський пішохідний міст, названий за прізвищем купців Чистоганових, які вирощували і продавали квіти й екзотичні рослини. Він поєднував вулицю Клинцівську з Пермським передмістям і перебував трохи вище за течією від сучасного мосту на вулиці Кропивницького. Кущівський міст з’єднував Кущівку з городами поруч з броварнею Зельцера. Зараз там і нижче за течією Інгулу знаходять декілька невеличких місточків.  
    На шляху до Бобринця був і є міст через річку Сугоклію. Сьогодні його називають Масляниківським або Бобринецьким. Через цю ж річку було наведено також Арнаутівську кладку. Вище за течією Сугоклії було покладено Никанорівський місток — поблизу села Никанорівки. Нині на тому місці гребля міського Сугокліївського водоймища.
    На вулиці Радищева (Лелеківка) стоять два невеликих мости, понтонний знаходиться поруч із залізничним. На вулиці Вокзальній з берега на берег ліг великий транспортний міст. 
    Усі автомости в доволі хорошому стані, хіба що пішохідні їхні частини деінде слід підлатати. Є зауваження до вигнутого металевого пішохідного містка з вулиці Пашутінської в Молодіжний сквер: коли настає зима, то він перетворюється на ковзанку. Той, хто поклав на його поверхню залізо, — певно, на той час був дуже ображеним на людей. 
     
    Юрій Сергійчук     
    Фото автора
    Нагадаємо: Хто у колишньому Кіровограді спроектував "Зоряний" і «Дитячий світ»?