Яблучний Спас чи Преображення Господнє?

  • Стаття Яблучний Спас чи Преображення Господнє? Ранкове місто. Кропивницький
 
Православні християни 19 серпня відзначають одне з важливих двунадесятих свят - Преображення Господнє. 
 
Зі святом Преображення Господа нашого Ісуса Христа!
«Коли минуло шість днів, Ісус взяв Петра, Якова та Іоана, брата його, і вивів їх на високу гору одних, і преобразився перед ними: лице Його засяяло, як сонце, одежа ж Його стала білою, як світло. І ось явилися їм Мойсей та Ілля, які розмовляли з Ним. При цьому Петро сказав Ісусові: Господи! Добре нам тут бути; коли хочеш, зробимо тут три намети: Тобі один, Мойсеєві один, і один Іллі. Поки він говорив це, ясна хмара осінила їх, і ось голос з хмари говорить: Цей є Син Мій Улюблений, в Якому Моє благовоління; Його слухайте. І, почувши, ученики впали ниць і дуже полякались. Але Ісус підійшов, доторкнувся до них і сказав: встаньте і не бійтеся. Звівши ж очі свої, вони нікого не побачили, тільки одного Ісуса. І коли вони сходили з гори, Ісус наказав їм: нікому не говоріть про це видіння, доки Син Людський не воскресне з мертвих.»
 
Євангеліє від Матфея 17:1-9
 
Це свято в народі називають Яблучним Спасом, тому що з давніх-давен існує традиція освячувати цього дня врожаї яблук і інших плодів як подяка Богу за зібраний урожай.
 
 
 
14 серпня Православна Церква відзначає кілька важливих свят: Винесення чесних древ животворчого Хреста Господнього, згадуємо також пам’ять семи мучеників Маккавеєвих, матері їхньої Соломонії та учителя Єлеазара і входимо в період Успенського посту. 
 
Маковія, «Перший» чи «Медовий» Спас – це відомі народні назви цього дня, які є не зовсім правильними з точки зору того, що ми, як християни, вшановуємо. По-перше, Спас – Спаситель наш Ісус Христос – Він Один, і не може бути «першим, другим чи третім». Так само, Він не може бути «медовим, яблучним, горіховим, хлібним» чи ще якимсь. Подібні означення виникли з традиції приносити на освячення до храму перші плоди, що достигали на цей час, задля благословення врожаю та подяки Богу за його земні блага.
Щодо Маковія, то, незважаючи на співзвучність цієї народної назви з ім’ям сімох старозавітних мучеників Маккавеєвих, пам’ять яких Церква молитовно вшановує в цей день, традиція освячення маку ніяк не пов’язана з ними. Більше того, ім’я мучеників Маккавеєвих у перекладі з арамейської означає «молот», а не «мак», вказуючи на їхню стійкість і твердість у вірі. 
 
14 серпня після Божественної літургії у храмах звершуватиметься освячення води, зілля, квітів, меду та садових плодів, які приносять віряни, на духовну поживу й тілесну користь, на подяку Богові за те, що Він і цього року щедро обдарував нас тим, що виростила земля. Церква шанує цю давню традицію освячення плодів, тим більше, що про це вказано ще в Старому Завіті: «Початки плодів землі твоєї принось у дім Господа, Бога твого» (Вих. 23: 19). 
Тож пам’ятаймо, що все на цій землі – від Бога. Дякуймо Йому за це, святкуючи й освячуючи Його щедрі дари, просячи у Всемилостивого Спасителя дарувати сили і здоров’я сумлінно трудитися та насолоджуватися плодами праці, які є благословінням Божим для кожного із нас.