Загроза мін та російських обстрілів. Як працює український “зерновий коридор”

  • 24 жовт. 2023 10:00
  • 386
    • Новина Загроза мін та російських обстрілів. Як працює український “зерновий коридор” Ранкове місто. Кропивницький

    Без ООН, Туреччини та Росії. Вже понад місяць Україна самотужки займається вивезенням власного зерна морським шляхом.

    Не зважаючи на загрозу російських атак та небезпеку мін у Чорному морі, кораблі різних країн заходять в наші порти та транспортують українське збіжжя. А отже — дають можливість вітчизняному агросектору отримувати прибутки, знову засівати поля та збирати урожай. Як працює український “зерновий коридор”, з’ясовував Центр громадського моніторингу та контролю.

    Знищують міни, щоб транспортувати збіжжя

    Військово-морські сили Болгарії та Румунії очищають від мін акваторію Чорного моря на маршруті нового українського “зернового коридору”. 7 кораблів мінно-тральної групи працюють біля берегів Болгарії. Про це на своїй сторінці у соцмережі розповів головний редактор видання BlackSeaNews Андрій Клименко. “Тристоронню ініціативу” між Болгарією, Румунією та Туреччиною для спільної боротьби з мінами у Чорному морі створили 12 жовтня цього року: міністри оборони трьох країн домовилися про це під час зустрічі у штаб-квартирі НАТО. Ініціатива — великий крок для збільшення експорту українського зерна. Адже лише за останній час у Чорному морі одразу кілька кораблів зазнали ушкоджень через міни.

    Десятки суден за місяць

    Тим часом, український коридор для транспортування збіжжя — успішно діє. За даними Bloomberg, від 16 вересня до 18 жовтня ним уже пройшли 32 судна, які могли вивезти близько 1,4 мільйона тонн вантажу. А за оцінками Андрія Клименка, йдеться принаймні про 42 судна, які прийшли до портів Великої Одеси із середини вересня до 22 жовтня включно. У цей же час із портів вийшли 23 кораблі.

    Агропродукція залишається найбільшою складовою експорту через морський коридор. Як розповів під час брифінгу в Медіацентрі Україна — Укрінформ народний депутат та член Комітету ВРУ з питань аграрної та земельної політики Дмитро Соломчук, Україна з середини вересня змогла експортувати 1 мільйон тонн збіжжя.

    “На жаль, це поки що невеликий об’єм того, що потребує агросектор України. Але це початок — початок українського коридору, який працює без якихось домовленостей з країною, яка обстрілює нас. Тому що ми бачимо, що домовленості, які були в Туреччини, ООН з Росією, вони, на жаль, не працюють, Росія все хоче зробити, щоб знищити наш агросектор”, — наголосив Дмитро Соломчук.

    Урожай — перевищив прогнози

    За словами Соломчука, попри війну цьогоріч Україні вдалося зібрати урожай, який перевищив усі прогнози. “Вже зібрано біля 54 мільйонів тонн всіх культур — олійних, зернових. На полях ще мінімум є 20 мільйонів тонн, найбільше кукурудзи, тому що її збір тільки розпочався. Жнива ще будуть тривати місяців два, через те, що вже по всій Україні задощило, цей процес буде затягуватися”, — зазначив Соломчук.

    Як пояснив експерт, на обсяги врожаю цьогоріч вплинули сприятливі погодні умови та розмінування сільськогосподарських територій. “У Херсонській, Харківській областях аграрії самі багато розмінували. Там у них пройшла весняна посівна. І врожай досить хороший, порівняно з минулим роком, буде більший. Як на час війни — на високому рівні”, — певен Дмитро Соломчук.

    Ризики залишаються

    Зернова угода, яку уклали за посередництва ООН і Туреччини влітку 2022 року, зірвалася в липні цього року через дії Росії. Після цього почалися систематичні обстріли портової інфраструктури України та сховищ із зерном. Проте після вдалих дій Сил Оборони України у Чорному морі, наша країна знову змогла відновити вивезення збіжжя морем. Хоча ризики для суден, які заходять до українських портів, залишаються. І йдеться не лише про вже згадані морські міни, а й про можливі атаки Росією іноземних суден. Тож, як пише Bloomberg, кораблі намагаються триматися ближче до узбережжя країн-членів НАТО: Болгарії та Румунії. А деякі судна навіть вимикають свої транспондери після прибуття в порти Одеси, щоб знизити ризики.